Er zal flink in de buidel getast moeten worden.

onswestbrabant logo transVanavond is o.a. de behandeling van de extra geldinjectie voor Ons West Brabant.

Tijdens de toedeling van de zendmachtiging mocht er met geen woord gesproken worden over de financiën. Het is nu wel duidelijk waarom niet.

In totaal is er door de 4 gemeentes Euro 157.000,= extra op te hoesten, bovenop de verplichte bijdrage van Euro 80.000,=

Voor 2018 betekent dit voor Gemeente Etten-Leur een extra bijdrage van Euro 51.000,= Er wordt al Euro 23.000,= betaald, dus voor 2018 betekent dit een bijdrage van Euro 75.000,=

 

De komende 5 jaar (incl. 2018) is er een begrotingstekort van in totaal Euro 654.000,= Met de huidige verdeelsleutel betekent dat een totale extra bijdrage voor Etten-Leur van Euro 212.445,=
Dat betekent een extra bijdrage van Euro 42.500,= per jaar. Daarbij opgeteld de verplichte bijdrage (zorgplichtgelden) van Euro 23.000,= betekent dit Euro 65.500,= per jaar.

Hoe denkt Ons West Brabant aan geld te komen? De grootste bron van inkomsten moet uit reclamegelden komen.

De komende 5 jaar (incl. 2018) is er een verwachte opbrengst uit reclamegelden van Euro 800.000,= Dit wordt opgebracht door een uitgave aan marketingkosten van in totaal Euro 23.000,=
Dat marketingbureau zal zich ongetwijfeld gecommitteerd hebben aan dat fantastische rendement. Toch?
Als we even 2019-2022 pakken dan betekent dit een reclame opbrengst per dag van Euro 164,= (2019) / Euro 328,= (2020) / Euro 657,= (2021) / Euro 959,= (2022).

Overigens is de vraag hoeveel er van die begrote Euro 30.000,= voor 2018 uiteindelijk zal binnenkomen.

Reclame voor een bakker uit Zundert is niet interessant voor een inwoner uit Halderberghe, dus die lokale ondernemers zullen niet de winstpakkers zijn. Voor dat 'bereik' zal die bakker ook niet willen betalen. Dan levert een advertentie in de lokale Bode meer geld op.

Welke grensoverschrijdende bedrijven zullen dan wel flink in de buidel willen tasten? En dat 'bereik' zal wel onderbouwd moeten worden met luisteraars/kijkers.

Als die reclamegelden tegen zullen vallen, dan zal ook navenant het begrotingstekort stijgen.

Inkomsten uit reclame? Reken maar van jottem. Dat wordt een hell of a job!

Daarnaast is er een flinke loonkostenpost. De komende 5 jaar (incl. 2018) bedraagt deze Euro 862.000,= Dat is wel andere koekie dan als alles draait op vrijwilligers.

Ongetwijfeld zal er niet veel in kas zitten. Dan is ook de vraag hoe lang ze het (nog) vol kunnen houden. Het raadsvoorstel geeft tussen de lijnen aan: niet lang.

Conclusie:
Willen we een streekomroep nieuwe stijl, dan zal er flink in de buidel getast moeten worden. Die reclame inkomsten zullen bij lange na niet gehaald worden. Zeker niet met het brede aanbod aan reclame mogelijkheden. Daarnaast is er al heel veel lokaal streeknieuwsaanbod via andere media kanalen en voor algemene muziek voldoen de bestaande zenders prima. Om de geprognosticeerde reclame opbrengsten te halen zal er toch meer nodig zijn dan blauwe ogen. Concrete cijfers van luisteraars en kijkers verdeeld over dag/avond/weekend en een zeer herkenbaar en gekend lokaal luister en kijkaanbod.


Afdrukken   E-mail